Piagam Pelanggan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan
Piagam ini ditujukan khas kepada setiap pelanggan yang berurusan dengan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan.
KEMUDAHAN UNTUK PELANGGAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada jabatan ini tanpa mengira umur, jantina, keturunan, agama atau taraf sosial-ekonomi.
- Setiap pelanggan yang ditakrifkan sebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi perkhidmatan dengan segera.
TARAF PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa,
hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas. - Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara
profesional. - Setiap pelanggan akan disediakan dengan kemudahan dan persekitaran
yang bersih dan sempurna.
MAKLUMAT PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai
perkhidmatan yang diberikan kepadanya. - Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang
diterimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut
peraturan yang ditetapkan.
PENDIDIKAN KESIHATAN
- Setiap pelanggan akan diberikan maklumat mengenai aspek-aspek penting
dari segi rawatan kesihatan dan pencegahan penyakit.
KEWAJIPAN PELANGGAN
Untuk membolehkan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan melaksanakan Piagam ini dengan berkesan, pelanggan adalah berkewajipan untuk:
- Mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan
- Menjaga kesihatan dirinya dan masyarakat dengan mengamalkan cara
hidup yang sihat , dan - Menggunakan kemudahan-kemudahan yang disediakan secara
bertanggungjawab