JABATAN FARMASI

LATAR BELAKANG

Jabatan Farmasi ditubuhkan pada tahun 1917 iaitu bersamaan dengan penubuhan Hospital Kuala Krai (Hospital Lama) sebagai perkhidmatan sokongan klinikal.

STRATEGI

Selaras dengan kehendak Kementerian Kesihatan Malaysia yang mahukan negara menggembleng tenaga ke arah kesihatan yang lebih baik dan juga kehendak Bahagian Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia yang ingin menerajui pengurusan berkualiti ke atas ubat-ubatan, Jabatan Farmasi Hospital Sultan Ismail Petra (HSIP), Kuala Krai telah menyusun strategi supaya dapat meningkatkan sumbangannya ke arah pencapaian visi tersebut melalui perkara-perkara berikut:

  • Memastikan perkhidmatan Jabatan Farmasi berjalan dengan cekap dan teratur;
  • Memastikan bahawa bekalan ubat-ubatan, alat-alatan perubatan dan bukan perubatan sentiasa mencukupi untuk rawatan pesakit;
  • Memastikan setiap dasar atau polisi Jabatan Farmasi yang dikemukan oleh Kementerian/Pengarah Perkhidmatan Farmasi Malaysia /Pengarah Perkhidmatan Perubatan dan Kesihatan Negeri dan juga Pengarah Hospital di implementasikan.

PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

1)Farmasi Pesakit Dalam

2)Farmasi Pesakit Luar

3)Farmasi Satelit 2 Level 6

4)Farmasi Satelit Kecemasan

5) Farmasi Logistik

LOKASI

  1. Farmasi Pesakit Luar terletak di Level 2.
  2. Farmasi Pesakit Dalam (termasuk Unit Maklumat Ubat,Cytotoxic Drug Reconstitution (CDR), Total Parenteral Nutrition (TPN) dan Therapeutic Drug Monitoring (TDM) dan Galenikal ) terletak di Level 1.
  3. Farmasi Logistik terletak di Level 1.
  4. Farmasi Satelit terletak di Level 5 & Level 6.
  5. Farmasi Satelit Kecemasan terletak di Level 1.

FUNGSI

1. Farmasi Ambulatori

  • Membekal ubat-ubatan kepada pesakit dari klinik pakar, pesakit keluar wad dan pesakit dari Unit Kecemasan.
  • Memberi perkhidmatan kaunseling ubat-ubatan kepada pesakit.
  • Aktiviti lain meliputi Medication Therapy Adherence Clinic (MTAC) (Diabetis, Respiratori, Retroviral Disease (RVD) dan Warfarin) yang dijalankan untuk meningkatkan kefahaman pesakit dan komplians pesakit terhadap pengambilan ubat-ubatan.
  • Pendispensan methadone.
  • Perkhidmatan di Farmasi Kecemasan.

2. Farmasi Pesakit Dalam

  • Membekal ubat-ubatan kepada pesakit- pesakit yang berada di dalam wad secara unit dose dengan menggunakan preskripsi
  • Membekal ubat-ubatan Floor Stock, troli kecemasan dan AOH (After Office Hour) kepada semua unit.
  • Memberi perkhidmatan kaunseling ubat-ubatan kepada pesakit dalam wad secara bedside kaunselling atau bedside dispensing.
  • Perkhidmatan interpretasi dan pemonitoran bagi kes TDM dijalankan di HSIP tetapi analisa dijalankan oleh HRPZII (kecuali kes Gentamicin dan Amikacin dimana analisa dibuat di HSIP)

3. Pusat Maklumat Ubat

  • Perkhidmatan Maklumat Ubat dan Racun (DIS) yang mengedalikan aktiviti CPD (Continuos Profesional Development), menerima dan menjawab pertanyaan mengenai ubat-ubatan, menerima dan melaporkan kesan advers ubat (Adverse Drug Reactions, ADR) memproses borang permohonan ubat-ubatan yang memerlukan kelulusan Ketua Pengarah Kesihatan serta menerima dan melaporkan aduan produk yang berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah.

4. Farmasi Pengeluaran

  •  Pembekalan ubat dan pemonitoran pesakit bagi kes Sitotoksik dan Parenteral Nutrisi.
  • Menyediakan ubat-ubatan tablet dan sirap dalam bungkusan kecil yang siap digunakan. Ini untuk memudahkan dan mempercepatkan proses pendispensan ubat-ubatan kepada pesakit.
  • Menyediakan sediaan ekstemporaneous yang dipreskrib oleh preskriber kepada pesakit.
  • Menyediakan sebahagian kecil daripada ubat-ubatan internal dan eksternal bagi kegunaan unit di hospital.

5. Farmasi Logistik

  • Menguruskan perolehan, penyimpanan dan pembekalan ubat-ubatan,bukan ubat (alat kelengkapan perubatan), gas perubatan dan alat perubatan untuk semua unit di Hospital.

6. Perkhidmatan Farmakoterapi

  • Perkhidmatan Farmasi Wad dijalankan di beberapa wad bertujuan untuk memberi pendidikan kepada pesakit berkaitan ubat-ubatan dengan lebih efisien, berinteraksi dengan pakar dan pegawai perubatan berkaitan ubat-ubatan , memberi khidmat nasihat dan maklumat berkaitan ubat-ubatan dan memastikan penggunaan ubat yang rasional dalam wad.

OBJEKTIF

  • Menentukan pengurusan perkhidmatan Farmasi berjalan dengan cekap dan teratur.
  • Meninggikan mutu dan taraf perkhidmatan Farmasi.
  • Merancangkan kerja-kerja dan koordinat segala aktiviti Jabatan Farmasi.
  • Memastikan bahawa bekalan ubat-ubatan sentiasa mencukupi untuk rawatan pesakit.
  • Mengimplementasikan dasar dan polisi-polisi Jabatan yang dikemukakan oleh pihak atasan.

VISI

Untuk memberikan perkhidmatan farmasi yang terbaik demi kesihatan dan kesejahteraan negara.

MISI

Menerajui perkhidmatan farmasi yang dinamik dengan memberi penekanan pada tahap kewibawaan yang tinggi, profesionalisma dan kecemerlangan, sejajar dengan aspirasi dan cabaran negara.

PIAGAM PELANGGAN

Farmasi Pesakit Luar:

  1. Memastikan ubat-ubatan yang betul dibekalkan tidak melebihi 30 minit bagi preskripsi yang lengkap diterima.
  2. Memastikan pelanggan yang berdaftar dengan sistem temujanji farmasi mendapat bekalan ubat susulan pada tarikh yang dijanjikan.

Farmasi Pesakit Dalam:

  1. Memastikan pembekalan ubat – ubatan ke wad / unit bagi preskripsi / pesanan yang lengkap diterima dalam tempoh masa 4 jam waktu pejabat.

Farmasi Logistik :

  1.  Membekalkan item standard kepada pemesan tidak melebihi 14 hari bekerja selepas pesanan yang lengkap diterima.
  2.  Membekalkan item bukan standard kepada pemesan selepas pesanan yang lengkap diterima, tidak melebihi 14 hari bekerja selepas bekalan  diterima  di unit  Farmasi Logistik.
Skip to content