UNIT DIETETIK DAN SAJIAN
LATARBELAKANG
Perkhidmatan Unit Dietetik dan Sajian telah bermula seawal penubuhan Hospital Kuala Krai. Unit Dietetik dan Sajian menyediakan dua jenis perkhidmatan yang utama iaitu perkhidmatan dietetik dan perkhidmatan makanan. Perkhidmatan dietetik merangkumi pesakit luar dan pesakit dalam manakala bagi operasi perkhidmatan makanan pula adalah secara inhouse dan makanan dihidangkan secara berpusat kepada pesakit.
Aktiviti utama unit ialah;
- Menyediakan diet kepada pesakit dalam wad, pegawai perubatan bertugas atas panggilan, petugas dewan bedah dan MAC
- Membekalkan catuan kering, produk enteral dan formula bayi kepada pesakit dalam wad
- Memberikan khidmat Medical Nutrition Therapy dan runding cara pemakanan kepada pesakit dalam dan pesakit luar
Unit ini terletak di bangunan yang berasingan dengan blok utama dan bersebelahan dengan stor perubatan.
VISI
Menjadi peneraju kecemerlangan dalam perkhidmatan dietetik dan pengurusan perkhidmatan makanan yang bertaraf antarabangsa.
MISI
Misi Jabatan Dietetik dan Sajian adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama:
- Perkhidmatan Dietetik: Memberi perkhidmatan dietetik klinikal, dietetik komuniti dan kesihatan awam, penyelidikan dietetik dan katering dietetik kepada pelanggan dengan mengutamakan inovasi, teknologi dan amalan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.
- Perkhidmatan Makanan: Menyediakan perkhidmatan makanan yang sihat, berkualiti dan dijamin selamat menepati keperluan pelanggan dengan mengutamakan inovasi, perkembangan teknologi terkini dan melaksanakan penyelidikan serta mempromosi perkhidmatan makanan kepada komuniti.
OBJEKTIF
Objektif Umum
Perkhidmatan Dietetik:
Untuk memastikan perkhidmatan dietetik yang cemerlang melalui penyampaian perkhidmatan secara profesional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.
Perkhidmatan Makanan:
Untuk memastikan pengurusan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara profesional, selamat, berkualiti dan efektif.
Objektif Khusus
Perkhidmatan Dietetik:
- Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan katering dietetik yang berkualiti.
- Memberi perkhidmatan kepakaran dietetik klinikal secara professional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multi disiplin.
- Melaksana penyelidikan berkaitan.
- Menjalin kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan.
Perkhidmatan Makanan:
- Memberi perkhidmatan makanan secara profesional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.
- Menyedia makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.
- Melaksana penyelidikan berkaitan.
- Mengoptima pengunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.
PIAGAM PELANGGAN
Perkhidmatan Dietetik:
Peratusan pesakit dalam mendapat perkhidmatan dietetik dalam tempoh masa 24 jam hari bekerja.
Perkhidmatan Makanan:
Makanan dihidang kepada pesakit mengikut tempoh waktu yang ditetapkan.