UNIT KUALITI

PENGENALAN

Unit Kualiti Hospital Sultan Ismail Petra merupakan unit yang menggerakkan dan menyelaras aktiviti-aktiviti kualiti peringkat Hospital Sultan Ismail Petra. Ini adalah berikutan dengan saranan Bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia melalui pekeliling Bil (35) dlm KKM bertarikh 30hb Januari 2002 yang menyatakan setiap hospital utama dikehendaki menubuhkan Unit Sokongan Sekretariat Kualiti. Ia bertujuan bagi mempertingkatkan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.

OBJEKTIF

Objektif Umum

  • Untuk memastikan semua aktiviti kualiti yang merangkumi aktiviti peningkatan kualiti KKM dijalankan dan dipantau dengan sempurna.

Objektif Khusus

  • Menyelaras sistem dokumentasi bagi semua aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti.
  • Menganalisa pencapaian semua aktiviti peningkatan kualiti mengikut standard yang ditetapkan dan menghasilkan setahun.
  • Menjadi sumber rujukan dan simpanan maklumat mengenai aktiviti peningkatan kualiti hospital.

PERKHIDMATAN UNIT

Di antara aktiviti-aktiviti unit kami termasuk:

1) HPIA/KPI
2) MS ISO
3) Akreditasi
4) KIK,QAP, INOVASI dan LEAN
5) POMR
6) Maternal Perinatal Mortality
7) Credential & Privileging
8) Clinical Practice Guideline
9) Clinical Audit’
10) Kajian Kepuasan Pelanggang
11) Pengurusan Bencana
12) Renal Registry
13) Infection Control
14) Budaya Korporat
15) Promosi Imej
16) Cancer Registry
17) Paliatif
18) Incident Reporting
19) Quality Control
20) Mortality Hospital
21) HSR
22) Kursus CME/CPD

Skip to content